Translate

torsdag 11 februari 2016

Nytt syskon, nära föräldraskap och orken tryter.

Vår lilla oplanerade växer i magen och tar upp mycket ork hos mig och mycket funderingar hos barnen.
Det är inte det lättaste att vara nära förälder till en treåring, sexåring och tolvåring när man bara är trött och vill få vila. Då tänker jag på Jesper Juul och det han säger om det personliga språket. "Jag vill" "Jag vill inte" "Jag orkar/orkar inte" " etc. På så sätt kan jag säga ifrån utan att lägga över ansvaret på barnen när orken tryter.
Sedan får jag prata mycket om när de är sjuka eller trötta att de tillåts vila. Att jag behöver det nu när bäbisen växer och magen är stor och tung.  Min kropp har ont i vanliga fall så sluttampen är extra kämpig för mig med extra belastning på kroppen. 

Det har blivit mycket prat och frågor.  Vi tittar i böcker och ser på filmer om hur barn blir till och växer i livmodern.  Även om hur den kommer ut.

Mellersta tycker det är jättekul.  När han blir stor vill han ha tio barn för att vill vara en stor familj.
Minsta har haft svårast att acceptera bäbisen.  Hon har oroat sig över att hon inte ska få tutta längre.  Tack vare Google kan man söka på tandemamning och bilder. Hon blev glad över att se att man inte behöver sluta bara för att man blir storasyster.
Jag känner inte för att avsluta amningen för henne nu när det kommer ske en förändring. Att bli storasyster är stort och tryggheten och att få fortsätta få vara liten är extra viktigt då.
Tygblöjor kommer användas även denna gång. Jag har låtit barnen få vara med och välja och de tycker det är kul att lära sig hur de fungerar. Och vilket utbud det finns nu jämfört med för tolv år sedan då jag gjorde valet att använda tyg.
Trikåsjalarna kan plockas fram igen. Ett bra hjälpmedel när man har en nyfödd och äldre barn. Fungerar också bra som avlastning eftersom min kropp är som den är.
Kläder för nyfödda. De brukar växa ur dem fort så det behövs inte så många. Men några få plagg till varje barn har gett många plagg sammanlagt. Barnen fascineras av hur litet det är och tycker att det är kul att se vad de själva hade på sig som nyfödda.

Påsken närmar sig och vi har inte hunnit pyssla så mycket inför den. Fokus har legat på lite annat som ni förstår.  Eftersom det kom snabbt och överaskade oss så ska vi alla ställa in oss på en ny medlem i familjen. Både vi vuxna och barnen. Att prata om det nya syskonet har varit viktigare för dem än att påskpyssla.

Det finns i historiken tips på påskpyssel.  Får jag lite ork över ska jag göra en länklista till sådant vi gjort föregående år. Allt från vårblommor till tuppar av händer.
Just nu flyter vi bara med och tar var dag som den kommer. Mellersta börjar i förskoleklass till hösten så det är hans sista termin hemma. Då kan det vara skönt att få låta honom bara få vara barn. Blir mycket nytt för honom under kommande år och då kan det vara tryggt att bara få vara den man är och känna trygghet hos oss i familjen. 

Om ni vill kan ni följa vår vardag på instagram : @fjantarna 
Delar det som faller mig in där. Allt från hur underbart det är att vara mamma, vardagspedagogik, gården, att leva med kronisk värk  och nyttoväxter i naturen.  

tisdag 26 januari 2016

Saknaden efter ett barn

Här sitter jag.
Fyra år, fyra månader och 20 dagar har gått.
Jag gråter. Smärtan som hugger tag i mig återigen är för stor. En smärta av saknad. Ett tomrum. En längtan att få ha henne hos mig.

Den 6 september 2011 dog mitt tredje barn.  Ett barn som skulle födits denna tid på året. Hon dog i magen.
Jag höll  hennes lilla kropp. Höll hennes små händer efter förlossningen.  En liten, liten människa.

Hon dog  pga av en förkylning. En vanlig så kallad "dagisförkylning ". Den gick över till henne från mig.
Jag har nedsatt immunförsvar.  Jag klarar inte av de lätta förkylningarna på samma sätt som "friska" människor.

Nu väntar jag barn nummer fem. Vår son på 5 1/2 år är orolig.  För tänk om det händer samma sak som med Linnéa. Han vill inte att jag ska bli sjuk.
Han har varit med på ultraljud där de har konstaterat att barnet är fullt utvecklat. Men oron finns där hos honom. Och hos mig. För det är faktiskt så att man aldrig kan garantera ett barns överlevnad. Eller någons överlevnad. Vi lever intill döden allihop varje dag.

Denna gång upptäckte vi graviditeten sent. I månad sju. Skönt på ett sätt för då har vi sluppit den tidens oro för om det ska hända något. I mars någon gång ska jag föda. Datum vet vi inte eftersom det inte går att fastställa så sent.

Idag köpte vi nytt babyskydd. Och oron kom över mig. Tänk om det kommer att stå oanvänt.
Oplanerat men inte mindre älskat.

Jag kommer alltid få leva i sorgen efter Linnéa.  Jag vill sörja henne. Jag vill sakna henne. Jag älskar henne. Hon kommer alltid vara mitt barn, bara inte här hos oss i fysisk form.
Jag behöver få gråta ut i smärtan som uppstår emellanåt.  Jag tillåter mig att göra det. Det är en del av mig ❤

Sytavla till barn -budgetvariant

Förra året inför alla hjärtans dag gjorde jag budgetvarianter av sytavlor. Läs mer om det här.

Vår treåring blev nu intresserad av att få sy lite så jag plockade fram det som låg sparat.
Hon tyckte det var jättekul. Så jag tipsar om detta enkla sätt att låta barn börja sy på igen.

onsdag 13 januari 2016

ABC, lek och lär böcker

Jag brukar skaffa hem lek och lärböcker till barnen. I julklapp fick de var sin Mamma Mu-bok. För även om det är två år mellan barnen kan man göra den ihop.

Idag började vi med första sida och bokstaven A.
Femåringen förstod såklart snabbt vad man skulle göra och även skriva själv.
Treåringen behövde mer hjälp och hjälp med att forma bokstaven.

I denna boken kan man även färglägga bilderna. Något som treåringen tyckte var kul. Min äldre ville hellre få skriva mer.

Det jag gillar med detta upplägg är att vi faktiskt kan göra uppgifterna ihop. Barnen kan hjälpa varandra och även lära sig att vänta in den andre. Något som krävs den dagen de börjar i skolan. 

Fast i detta skede anser jag att det viktigaste är att det är frivilligt och att de har kul när vi arbetar med boken.

tisdag 12 januari 2016

Arbete med urban miljö

Hela julen har vi sparat mjölkartonger och toarullar. Av detta ska vi bygga upp en stad.
Under arbetets gång kommer jag lägga upp länkar till blogginläggen om hur vi gör bilar, hus , båtar,  människor etc.
Vi började med att måla massor av kartonger av olika slag och toarullar. 
Eftersom det behöver stå och torka är det lika bra att måla färdigt så mycket som möjligt innan själva pysslandet kan börja.

Det är även bra för barnen att vara med på förberedelser så de får förståelse för att det inte bara är att sätta igång med byggandet.
Sedan är barn olika. Treåringen här tyckte detta var jättekul medan femåringen tyckte att det var långtråkigt. 

Blivande länklista kommer att ligga här.

söndag 10 januari 2016

Drömmen om orättvisa

Inatt hade jag en obehaglig dröm. Den handlade om skola, poängjakt och att välja mellan ärlighet och att vinna.

I min dröm hade de infört ett system för att få poäng på uppförande i en skola. Den som samlat mest poäng i slutet av veckan för gott uppförande vann.
En elev hade samlat massor med poäng och var på väg att vinna. Men så hade det hänt något,  jag  vet inte vad, och eleven gick i valet och kvalet att berätta det.
Om eleven skulle berätta innebar det att denne förlorade sina poäng och då också uppförandetävlingen. Om eleven  väljer att vara tyst om det vinner eleven.

Eleven väljer att berätta och lärarna säger att denne nu förlorar sina poäng och därmed hela tävlingen. Att eleven i grupp faktiskt gått med på reglerna kring denna tävling och därför bör vara införstådd i vad det innebar.

Jag får reda på detta och blir fly förbannad.  Jag åker upp till skolan och frågar lärarna varför de bestraffar ärlighet. Hade eleven valt att ljuga hade denne vunnit.

Och där ungefär vaknar jag. Med en känsla av orättvisa och irritation på ett kollektivt tävlingsinriktat samhälle där ärlighet bestraffas och det går  bra för de som ljuger sig fram i livet.

Funderar nu på hur det faktiskt ser ut. Vilken egen erfarenhet har jag från min skolgång.
För visst är det så att man tyvärr ser hur barn bestraffas när de väljer att vara ärliga. Barn som inte har ett konsekvenstänk utvecklat får höra att de skulle tänkt på det innan.

När ett barn väljer att berätta om dumheter och misstag den begått gör den det för att få lätta sin börda och att få hjälp till att rätta till det som blivit fel.
Men många gånger straffas barnet istället och lär sig att det är bättre att vara tyst eller ljuga om saker.

En dröm med en tankeställare var detta.

måndag 4 januari 2016

God fortsättning !!!

Nytt år och nya tag.
Det är så man bör tänka även om jag tycker att åren går i samma spår åter och åter igen. Och snabbt går tiden också. Jag hinner knappt med att reflektera över dagarna i tempot de går i. 
I år ska jag dra ner på tempot och finnas mer i nuet.
Men för barnen är jul och nyår magiskt. 

Julafton. 
Vi hade ingen tomte men det brydde de sig inte i. Gemenskapen var viktigare. Att vi har mysigt ihop och njuter av alla överraskningar dagen har att erbjuda.

Inför jul har mellersta haft svårt att sova. Han var för uppspelt. Och vi lät honom få ha sina känslor.  Vissa kvällar somnade han inte innan ett på natten. Vi satt och pratade mycket om förväntningar och vad han kände.  
Istället för att bli arga lät vi oss vara  med honom och tog del av vad han upplevde.

Min äldsta har i många år velat ta hål i öronen. I år fick hon det i julklapp. Kändes bra att passa på nu under lovet ifall hon skulle reagera på det.

Nyår.
Den firades också på barnens villkor. Och de höll sig uppe till tolvslaget. Men sedan ville vår nyblivna treåring få tutta in nya året och sova. Hon ammas fortfarande men inte så ofta längre.  Nästan alltid vid nattning och trötta dagar på dagen.

Att få barn att ta det lugn när de öppnar sina julklappar är inte lätt. Det resulterade i att alla påsar slets upp och blev till ett stor hög . Vi spenderade en hel dag med att hitta alla bitar och bygga ihop enligt instruktionerna. 

Sällskapsspel tycker jag är viktigt. En chans att umgås med varandra och träna i att vinna och förlora. Och jag är inte snäll och brukar retas. Men i monopol junior slutade det med att min treåring försatte mig i konkurs och vann alltihop.  Så kan det gå när man inte låter barnen vinna.

Två veckor innan jul gjorde vi en upptäckt. Jag fick inte igen byxorna och nu har magen bokstavligen exploderat upp i storlek. 
Misstanke om oplanerad påskbäbis och jag vet inte om någon av oss har vant sig vid tanken ännu.
Men de andra tre är nu äldre. Till hösten börjar mellersta i skolan och vår mini är inte så liten längre. 
Eftersom vi inte skulle ha fler barn är tygblöjorna avsålda till nyfödd. Fast vi har roat oss med att skaffa nya nu. Riktigt mysigt när familjen sitter och väljer ut vilka vi ska ha ihop. Mellersta är så lycklig över att få bli storebror igen. Han vill att vi ska bli en stor familj.

Så, god fortsättning på er alla. 
Jag önskar er ett bra nytt år med nya erfarenheter och läranden ❤❤❤

fredag 11 december 2015

Julblommor av papper

I påskas gjorde vi tulpaner . Vi använde samma princip till en juligare variant.

Ni behöver:
Röd och grön kartong 
Röda knäckformar 
Glitterlim
Lim 
Sax

Börja med att klippa ut fyrkanter ur det röda pappret.  Ca 7x7 cm.
Klipp snitt ca 2 cm in mot mitten på varje raksida. 
Klistra lite på ena kanten och vik dem omlott vid snittet.
Fortsätt likadant runt så den bildar en skål.
Stjälken rullar vi till av grönt papper.
Börja i ena hörnet och rulla diagonalt rakt över.
Limma sista snutten så pappret fäster ihop.
Klistra fast en knäckform i mitten på insidan. 
Tryck till ena sidan av stjälken så den blir platt och limma fast på baksidan av blomhuvudet.
Klipp ut blad i grön papp och klistra fast på stjälken. 
Dekorera kanter och insida med glitterlim.

Dekorera mer med glitter om ni vill. Vi valde att stanna här.


Lycka till! 

fredag 4 december 2015

Tomte av äggkartong och kotte

När ni är ute så kan ni passa på att samla kottar. Låt dem torka och ha dem liggande till pysselinfall.

Här har vi gjort tomtehuvuden att hänga i granen av tallkottar och äggkartong.

Du behöver 
Kottar
Äggkartong
Färg och penslar
Sax eller kniv
Lim
Bomull 
Pärlor och / eller pennor
Tråd för upphängning 
Skär eller klipp ut de spetsiga delarna i äggkartongen. Dessa ska bli mössan .
Måla dessa röda. 
Måla kottarna vita.
Låt allt torka. 
Sedan klistrar du fast mössan på kotten. Vi limmade på insidan av mössan och tryckte in kotten. 
Måla dit näsa och mun eller klistra dit pärlor.
Vi kombinerade både och på vissa.
Limma fast en bit rullad bomull på toppen och trä tråden igen toppen på mössan.
Lycka till.

Snöflinga

Snöflinga som glittrar. 

Du behöver:
Vitt papper
Sax
Vatten
Socker 
Snöre /tråd till upphängning 

Börja med att vika pappret några gånger för att klippa ut mönster och runda till de "lösa" kanterna.
Tror nog att de flesta har gjort detta som små.
Doppa den utklippta snöflingan i vatten och vänd den sedan i socker.
Lägg på tork.
När de torkat blir de stela och sockret glittrar.
Fäst upphängning i flingorna och häng upp i ett fönster eller granen.

torsdag 3 december 2015

Pärlpyssel för de mindre till julgranen

Även de minsta vill få pyssla. Och att få ha det de gjort upphängda i granen ger lycka. Både hos barnen som ser att man uppskattar det de gjort och man själv för barnens ansträngning för att bidra till pyntet.
Detta passar relativt små barn. Kan de bara ösa och/eller plocka fixar de detta enkla julpyssel.
Detta är enkelt. Har du barn som stoppar allt i munnen får du passa lite ;-)
Placera ut pepparkaksformar på bakplåtspapper.
Sedan är det bara för barnen att fylla ett lager med hamaspärlor i formarna.
Vill du avancera så placera pärlor i samma färg i formarna samt ögon och detaljer.  Det kan vara lite svårt för de minsta men färgglatt är också fint.

Vi slänger gärna inte något som går att använda igen därför är det avtryck efter lussebullar på bakplåtspappret. 

Skicka in i ugnen på 100 grader och passa tills de smällt samman.
Låt de sedan svalna och tryck ut figurerna ur formarna.
Fäst ett snöre och häng upp.

Lycka till !

tisdag 1 december 2015

Julpysseldax

Julen närmar sig och julpysslet ska kickas igång.
Vi har varit lite lata och börjat med färdiga pysselset.
Allt finns och med instruktioner som bara är att följa.

Ibland tar fantasin slut och då är det skönt att göra det enkelt för sig.
Men fler pysseltips kommer från oss snart då jag och barnen har börjat komma i rätt stämning ☺

onsdag 18 november 2015

Tumfigurer i vattenfärg

Enkelt och kreativt. Passar oss bra här hemma just nu efter episod av svinkoppor och en kropp som känns som den blivit överkörd av en ångvält. 

Du behöver; 
Papper
Vattenfärg 
Penna
Fingrar
Fantasi

Tryck tumme eller finger i uppblöttvattenfärg.  Gör ett avtryck på pappret. Låt torka och måla dit ansikte, hår, armar och ben.

Låt fantasin flöda och gör personer, djur och allt ni kan komma på.

tisdag 17 november 2015

Ögonmasker av äggkartong

Vad gör ni med era tomma äggkartonger?
Jag sparar ifall man kommer på något kul att göra med dem.
Den här gången blev det ögonmasker. 
Du behöver :
Äggkartong 
Kniv
Färg
Resårband 

Börja med att skära ut masker. 
Två "ägghållare" och spetsen som går upp emellan så som jag gjort på bilden.
Skär ut hål för ögonen. 
Sedan är det bara att måla och fästa resårband i sidan på dem. 
Mina barn är tre och fem år. Dessa är i perfekt storlek för deras ansikten.

Måla näbbar, roliga näsor, ögon etc som man själv vill.

Lycka till !!!