Hur kan man ta till vara på pedagogik i vardagen ?
Jag gör det hela tiden så för mig är det svårt att kunna plocka ut konkreta exempel. Andra vet kanske inte hur de ska ta in barnen i vardagliga aktiviteter.
För mig handlar det om att barnen ska få vara med och att de får vara delaktiga. Hur ska de annars lära sig ?
Två exempel från i somras har jag dock lyckats hittat på fotografier.
En bräda i takskägget var tvungen att bytas. Men för att komma åt den krävdes det att vi tog ner stuprännor och takplåt.
1) Takplåtarna ska märkas upp i ordningsföld. Det fixar en fyraåring med lite vägledning. Nu fick att träna på talordningsföljd och att skriva siffrorna. OCH han kände sig delaktig i vad vi gjorde.
2) Stuprännorna blev liggande på marken en stund. En morgon började han att släpa fram dem och koppla ihop. Jag frågade om han kunde bygga så att han kunde hälla på vatten från ett håll och få det att rinna till slutet. Många timmar arbetade han med att kontrollera att vattnet rann hela vägen och fixade till där det inte gjorde det. Han lärde sig just då mekanik.
Mekanik är den del av fysiken som behandlar jämvikt, rörelse och krafter. Och det genom att bara få leka.
Allt vi gör finns det en koppling till natur och samhällslära. Kemi i bakning och matlagning om hur olika ämnen reagerar med varandra.
Matematik och fysik så fort man rör sig i princip.
Samhälle i miljöprojekt och möten med andra människor.
Det gäller bara att öppna ögonen och se vad barnet blir intresserad av och utveckla detta. Öppnar man väl dörren så kommer många nyfikna frågor och törstande efter mer kunskap.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar