Translate

måndag 9 februari 2015

Alla Hjärtans Dag - klistrad tavla

Lite förberedelse krävs till detta om barnen är små men det är väldigt enkelt.
Jag tog färgat papper som jag vek för att få ut hjärtan med vikning i mitten.
Min tvååring fixade sedan nästan allt själv.
Jag drog tre lodräta streck med lim. Sedan kunde hon själv välja ut hjärtan att klistra under varandra.
Sen gjorde jag ett limsträck rakt på mitten av hjärtana rakt ner på pappret. Matilda kunde själv fästa snöret som ska binda ihop det hela.
Vi avslutade med att limma fast tavlan på ett större papper för att få en ram runt den.

Alla Hjärtans Dag - hjärtgirlanger

Hjärtgirlanger, då gäller det att hantera sax och häftapparat.
Vi klippte ut remsor från papper i olika färger i mängder.
Sen:
-vik två remsor på mitten.
-den ena remsan viker du in flikarna mot varandra så det formas ett hjärta.
-tag den andra remsan och placera den vikta kanten mellan de två invikta flikarna på första remsan.
-tag häftapparaten och sätt en klammer för att hålla ihop det.
-tag en ny remsa och vik på mitten.
-vik in flikarna på den andra remsan och placera den tredje remsans vikta del mellan dem precis som du gjorde mellan första och andra hjärtat.
-fortsätt tills du är nöjd med längden.

söndag 8 februari 2015

Snögubbar, en hel vetenskap !

Snögubbar, finns det verkligen något att lära sig i det?
Det gör det faktiskt. Kramsnö innehåller mycket fysik.
Är det under nollan (minusgrader) så går det inte göra snögubbar då snön är för torr. Molekylernas atomer i snön är för långsamma i sina rörelser.
Vid nollgradit börjar snön smälta, atomerna i snön rör sig mer och mer och sammankopplar med andra molekylers atomer.
Över nollan (plusgrader) rör sig atomerna snabbt pga värmen och ämnet blir flytande.

Alla vet vi att det är bäst förutsättning att göra snögubbar  vid nollgradit.
Sen ska snögubben kunna stå upp. Vanligast är att man staplar två eller tre större snöbollar på varandra. Och stabilast blir blir det med en stor i botten, mellanstor i mitten och liten högst upp. Detta för att tyngdkraften drar neråt och håller lättare kvar bollarna på varandra om de blir mindre och mindre.

Att bygga snögubbar tränar också upp förmågan att samarbeta på ett roligt sätt. Man får hjälpas åt att rulla snöbollarna och hjälpas åt att lyfta upp dem på varandra.
Sen ska man också komma överens om ögon, näsa, mun och eventuell klädsel.

En snögubbe är inte bara en snögubbe, det är en hel vetenskap och förmåga till samarbete och kompromisser.

fredag 6 februari 2015

Alla Hjärtans Dag - inför

Alla hjärtans dag, den 14 Februari.
Det är klart vi har ett tema kring det med pyssel och historien bakom.

Jag väljer i detta fall att googla lite för att läsa på lite om historien bakom Alla hjärtans dag.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Alla_hj%C3%A4rtans_dag
http://www.nordiskamuseet.se/aretsdagar/alla-hjartans-dag

Pysslet provpysslar jag innan och förbereder mallar. Vilgoth är nu intresserad av att lära sig sy så två olika varianter av sytavlor blir det.
Att ha färdiga exempel gör det även lättare för barnen att förstå hur resultatet ska bli. Och eftersom det är sportlov nästa vecka ska vi ha friare pyssel och på detta sätt kan de välja vad de vill göra.

Mer om hur vi gör och material kommer i senare blogginlägg när barnen har fått arbeta med det.

onsdag 4 februari 2015

Siffror och färger

Jag har nämt tidigare att det finns mycket pedagogik i vardagen man inte tänker på.
Så här i sjukdomstider med magsjuka som följs av influenser skaffar man hem mycket som bara är gott och lätt att få i barnen.
Våra småttingar är galna i allt med Tom och Jerry så vi köpte hem Tom och Jerry-kex till dem när de mådde som sämst så de kunde tugga i sig något.
Som bonus fanns det en aktivitet på baksidan på paketet, precis lagom för sjuka barn att orka.
Upplägget blev detta:
Jag tog fram färgpennor och bestämde att jag fyller i formerna.
Vi kollade vilka siffror som hörde ihop med vilka färger.
Barnen fick ge mig rätt färg till rätt siffra.

På detta sätt gick vi igenom vad färgerna heter och hur siffrorna ser ut. Och de fick också se att även mamma har svårt att hålla sig exakt innanför strecken när hon målar.

fredag 23 januari 2015

Kroppen -ögat del 4, avslut.

För vår del har det varit stort fokus på ögat eftersom intresse hos barnen funnits där.
Vi valde att avsluta ögat med en praktisk modell av ögat.

Jag brukar inhandla större kvantiteter av roliga lådor, grundpyssel, färg mm eftersom man då får ner priset rätt så mycket. Det går att beställa från samma grossister som förskolor, skolor och återförsäljare.
Att det tex blir många askar gör egentligen inget då de går att använda i många olika teman.
Jag hade nu hemma e rund ask med ett globformat plastfönster på. Den fungerade utmärkt att låta barnen göra var sin modell av sina ögon med.
Vi målade plasgloben i ögats färg och lät pupillen vara öppen.
På skivan under målade vi dit blodådror i blått och rött så som det ser ut på ögonmottagningens modeller.
Asken fick de måla hur de ville.

Ett kul avslut på tema öga och praktisk funktion. Tror deras pappa kommer få en present av sina barn denna helg om jag känner barnen rätt.

Kroppen - matspjälkningssystemet

Matspjälkningssystemet.
Vi börjar med ett sugrör som får symbolisera strupröret. På denne fäster vi en påse som får vara magsäcken. På magsäcken fäster vi ett långt garn i rosa. Den räckte genom två rum. Det för att barnen ska förstå att tarmen är väldigt lång.
På den rosa tunntarmen fäste vi ett gult garn som fick symbolisera tjocktarmen. Längst ut på den gula tjocktarmen satte vi dit ändtarmen.
Det blir ett långt snöre att få in i kroppen för barnen.

Jag hade en enkel förklaring på hur det fungerade.
1. Vi tuggar maten och sväljer ner den genom strupröret.
2. När den hamnar i magsäcken rör den sig så maten mosas sönder ordentligt.
3. När maten är färdigmosad fortsätter den ut i tarmarna och kroppen tar det den behöver. Det tar lång tid genom tarmarna.
4. Det som kroppen inte ville ha bajsar vi ut genom ändtarmen.

Vi använde även här flickboken KROPPEN, faktaboken med versaler för kloka små, rebus förlag.

Kroppen - lungorna

Lungorna, de gör vi med hjälp av plastpåse och sugrör.
Tänk vad liten påsen kan bli och vad stor den är när den blåses upp.
Sugrören tejpas fast i öppningen på påsarna. På så sätt kan barnen se hur luftrören får in och ut luft i lungorna.
De upptäckte också hur lungorna (påsarna) kunde få rum i kroppen när de knycklades ihop.
Våra pappgubbar fick nu lungor.

Till hjälp har vi använt en bok: KROPPEN, räntabilitet med versaler för kloka små, rebus förlag.
Den illustrerar bra med flikar hur vi ser ut innuti kroppen.

torsdag 22 januari 2015

Flyttfåglar

Magsjukan gjorde intåg i hemmet.
Men efter att vi sprungit ner toaletten och börjar känna oss bättre behöver den kreativa sidan aktiveras.
Storasyster på drygt 10 år är också hemma med magsjuka och hjälper till i vårt pyssel.

Våren närmar sig, och vad kommer med våren? Jo, flyttfåglarna. De har nu anlänt i vårat köksfönster.
Vi valde färg på fåglarna och klippte ut kropparna. Matilda, 2 år behövde lite hjälp där. Om man vill kan man måla fågelkropparna också.
Vingarna gjorde vi genom att dragspelsvika papper och trä genom kroppen.
Ett snöre och en säkerhetsnål och de var redo att hängas upp i gardinen.

Finmotorik, färg, gravitation, jämvikt och flyttfåglar är den pedagogiska delen i detta.
Att klippa efter böjda linjer är inte alltid lika lätt som det ser ut.
Gravitation och jämvikt kommer upp då man ska hänga upp fåglarna i snören. Vart ska snöret igenom för att fågeln ska kunna hänga rakt?
Frågor kring flyttfåglar vi tog upp.
-Varför flyttar dem?
-När flyger de iväg och när kommer de tillbaka?
-Vart är de på vintern?
Hade vi varit friskare hade frågeställningarna varit fler och diskussionerna längre. Men idag räckte inte orken.

lördag 10 januari 2015

Pärlskålar

Pärlskålar gjorda utav hama pärlor (pärlplattepärlor).

Välj ut skålar som tål att stå i ugnen.
Smörj dessa med olja så pärlorna håller sig fast bättre mot kanterna.
Sen är det bara för barnen att lägga i pärlorna och platta ut till ett jämt lager.
Att lägga mönster är lite pilligare och vi använde pincett till det.

Detta ska stå i ugnen i 5-12 minuter ca 175-200 grader, detta beroende på ugnens funktion och pärlornas ålder/kvalitet. Det bästa är att prova sig fram och ha koll på när pärlorna smält samman.
När skålarna har svalnat är det bara att lyfta ur dem ur formarna.

Mycket finmotorik och koncentration i detta :-)

onsdag 7 januari 2015

Lövskålar i lera

I höstas gjorde vi lövformade skålar.
Vi gropbränner keramik men till detta kan man köpa lera som bara ska lufttorkas också. Vilken färg man bör måla med står oftast i beskrivningen av leran. Googla clay eller hobby clay så kommer det upp några varianter på lufttorkande lera.

Vi plockade ihop lite löv utifrån, lönn, ek och svarta vinbärsblad valde barnen.
Vi kavlade ut leran och pressade fast lövet på den. Sedan konturskar vi runt lövet.
Sen är det bara att försiktigt dra loss lövet så konturerna syns och vända upp och ner över ett glas eller en skål. Ha gärna tyg emellan så leran skyddas mot eventuella kanter från glaset. Konturerna från lövet ska vändas ner mot glaset så de finns inuti skålen sedan.

Efter bränning/torkning är det bara att måla.
Det blir jättefina skålar av detta :-)

torsdag 9 oktober 2014

Känslor

När man är liten och utvecklas så far det runt mycket tankar och känslor i en. Ibland så många att man inte vet hur man ska hantera det. Och då att sätta ord på det är svårt eftersom man kanske inte äns vet vad det man känner heter.
Då är det bra att ta hjälp av bilder som illustrerar hur man känner.
Nästan varje kväll tar vi fram känslokorten för att gå igenom dagens känslor. Barnen får plocka ett kort i taget som vi sedan diskuterar runt och i vilken situation under dagen det kändes så. På våra kort står det om olika känslor men jag upptäckte snart att barnen kanske inte alls ser det som är menat att se på bilden. Hur som så kommer det fram när vi diskuterar vad det är för känsla barnet avser.

Mellersta är högkänslig, det innebär att han tar in väldigt mycket intryck åt gången och får förstärkta känslointryck. När det blir för mycket för honom blir han orolig. När man då frågar honom vad han känner frågar han efter korten för att plocka ut just den eller de kort som han just då känner att det beskriver hur han mår och känner.

Det här är ett utmärkt sätt att lära barn att sätta ord på sina känslor och förstå att det är normalt att vara ledsen, arg, besviken, glad, blyg, osäker, säker etc.
Och det är fantastiskt sätt för oss vuxna att få komma in i barnens känslovärld och få förståelse kring deras tankar och funderingar i livet och kring olika situationer.

Barn brukar välja den bild som liknar deras sinnesstämning för stunden så det fungerar även på mindre barn om man ber dem att ta ett kort.
Och när man frågar äldre barn om hur de mår och de svarar att de inte vet är detta ett hjälpmedel på vägen.

onsdag 1 oktober 2014

Kroppen, ögat - del 3

Nu var det dags att gå in på djupet av vårt sinne synen.

Vi började med stencil och vad ögat är för något.
Hornhinnan, lins, iris, glaskropp, fokuspunkt och synnervernas funktion.
Efter det vet vi att ögat är en rund geleklump som formar sig för att kunna se långt bort och på nära håll.
Eftersom Vilgoth ska på extra synkontroll så gjorde vi en syntesttavla att träna på.
Jag har glasögon och enkelt förklarat för barnen var att min linsoch geleklump inte klarar av att forma sig så jag ser bra och därför får jag ha glasögon som fungerar som förstorningsglas.

Spegeln vi byggde ihop för en tid sedan kom till användning idag. (Kroppen, ögat- del 1)
I den stora delen ser man hela ansiktet. I de trasiga delarna ser man också hela ansiktet. Hur kan det bli så?
Jo, enkelt förklarat så har vi nervtrådar som går till hjärnan som vill ha hela bilder. Därför plockar den ihop alla bitar och sätter ihop till en hel bild.
På samma sätt ser man spöken i mörkret. Hjärnan "vill" tyda vad det är för något och kopplar ihop olika intryck  som sedan blir en bild.

Vilgoth, 4 år, tyckte det var mycket intressant och hade många frågor. Det var även kul att leka optiker med vår egna syntesttavla.
Matilda, 21 månader, konstaterade att ögonen sitter på huvudet och började att träna på att styra vilket ögonen genom att försöka blunda med ett i taget.

Syntesttavlan gjordes enbart för att illustrera hur man vanligtvis kollar synen, inte för att avgöra om någon ser bra eller dåligt.

Monsterpyssel

Monster

Ni behöver:
Tomma toarullar
Färg
Klister
Piprensare
Papper
Ev. Ögon
Något att hänga upp dem i.

Låt barnen måla toarullarna. Vi använde restfärger.
Färdiga ögon är kul men har man inga hemma kan man enkelt göra egna.
Låt barnen träna finmotorik och använda sin fantasi för hur ett monster kan se ut.
Piprensarna trädde jag sedan igenom kroppen och hängde fast i ett gammalt plastband som var sparat från förra årets Halloween.

Våra hänger nu i fönstret i lekrummet.