Translate

fredag 2 september 2016

Älskade barn, förlåt! Men jag kommer att trotsa er.


Älskade alla mina barn. Förlåt mig för att jag trotsar er.
Det är bara så att jag har svårt att hänga med i er utveckling.
Ni växer och utvecklas så snabbt.

När ni har lärt er att gå står jag fortfarande kvar bredvid, beredd att fånga er när ni tappar balansen.
Den känslan släpper mig aldrig.

För varje steg bort från mig undrar jag vad som händer. För igår gick ni bara hälften så många. Hur kan ni lära er så snabbt?

Tålmodigt står jag bredvid när ni vill prova era vingar. Redo att fånga upp er om vingarna ännu inte bär. 

När stegen blir fler för er och era vingar bär er blir ni arga på mig.
Det är då jag får säga förlåt. Jag fastnade i gårdagen. Var inte beredd på att gryningen skulle komma så fort.
Jag trotsar solen som stiger upp vid horisonten. Jag är rädd att molnen ska täcka dagens sol. Kanske om jag bara vägrar inse att det är en ny dag får jag behålla gårdagens sol.

Men dagens solstrålar vill inte vara kvar i gårdagen.  De vill vara här och nu. Hur mycket jag än trotsar så stoppas inte färden mot framtiden. När jag inser det blir det åter harmoni och fåglarna kan kvittra glatt igen.

Det gör ont att släppa greppet. Men inte lika ont som att kasta iväg er. Jag är glad för varje dag, timme och minut jag haft med er. 
Jag önskar bara att den tiden hade gått i slow motion. 

Jag är glad över att ha lyckats.
Ni säger ifrån när det är något ni inte vill. Ni talar om vad det är ni vill.
Ni är starka.

Ni kommer aldrig bli av med mig. Jag kommer finnas där vid er sida och fånga upp er när det behövs. För livet kan vara hårt och då kommer ni åter behöva krypa in i min famn en stund.

Jag finns där för att stötta,  trösta och vägleda. Jag finns där för att trotsa er. Framför allt så finns jag där för att älska er.

Förlåt mig. Jag kommer att fortsätta att trotsa er. För i mina ögon kommer ni alltid vara det försvarslösa lilla knytet jag höll i min famn.

(Skrivet av omtanke och med mycket kärlek till mina barn i en stund då jag tycker det är svårt att se er bli äldre)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar