Translate

söndag 10 januari 2016

Drömmen om orättvisa

Inatt hade jag en obehaglig dröm. Den handlade om skola, poängjakt och att välja mellan ärlighet och att vinna.

I min dröm hade de infört ett system för att få poäng på uppförande i en skola. Den som samlat mest poäng i slutet av veckan för gott uppförande vann.
En elev hade samlat massor med poäng och var på väg att vinna. Men så hade det hänt något,  jag  vet inte vad, och eleven gick i valet och kvalet att berätta det.
Om eleven skulle berätta innebar det att denne förlorade sina poäng och då också uppförandetävlingen. Om eleven  väljer att vara tyst om det vinner eleven.

Eleven väljer att berätta och lärarna säger att denne nu förlorar sina poäng och därmed hela tävlingen. Att eleven i grupp faktiskt gått med på reglerna kring denna tävling och därför bör vara införstådd i vad det innebar.

Jag får reda på detta och blir fly förbannad.  Jag åker upp till skolan och frågar lärarna varför de bestraffar ärlighet. Hade eleven valt att ljuga hade denne vunnit.

Och där ungefär vaknar jag. Med en känsla av orättvisa och irritation på ett kollektivt tävlingsinriktat samhälle där ärlighet bestraffas och det går  bra för de som ljuger sig fram i livet.

Funderar nu på hur det faktiskt ser ut. Vilken egen erfarenhet har jag från min skolgång.
För visst är det så att man tyvärr ser hur barn bestraffas när de väljer att vara ärliga. Barn som inte har ett konsekvenstänk utvecklat får höra att de skulle tänkt på det innan.

När ett barn väljer att berätta om dumheter och misstag den begått gör den det för att få lätta sin börda och att få hjälp till att rätta till det som blivit fel.
Men många gånger straffas barnet istället och lär sig att det är bättre att vara tyst eller ljuga om saker.

En dröm med en tankeställare var detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar