Translate

måndag 4 januari 2016

God fortsättning !!!

Nytt år och nya tag.
Det är så man bör tänka även om jag tycker att åren går i samma spår åter och åter igen. Och snabbt går tiden också. Jag hinner knappt med att reflektera över dagarna i tempot de går i. 
I år ska jag dra ner på tempot och finnas mer i nuet.
Men för barnen är jul och nyår magiskt. 

Julafton. 
Vi hade ingen tomte men det brydde de sig inte i. Gemenskapen var viktigare. Att vi har mysigt ihop och njuter av alla överraskningar dagen har att erbjuda.

Inför jul har mellersta haft svårt att sova. Han var för uppspelt. Och vi lät honom få ha sina känslor.  Vissa kvällar somnade han inte innan ett på natten. Vi satt och pratade mycket om förväntningar och vad han kände.  
Istället för att bli arga lät vi oss vara  med honom och tog del av vad han upplevde.

Min äldsta har i många år velat ta hål i öronen. I år fick hon det i julklapp. Kändes bra att passa på nu under lovet ifall hon skulle reagera på det.

Nyår.
Den firades också på barnens villkor. Och de höll sig uppe till tolvslaget. Men sedan ville vår nyblivna treåring få tutta in nya året och sova. Hon ammas fortfarande men inte så ofta längre.  Nästan alltid vid nattning och trötta dagar på dagen.

Att få barn att ta det lugn när de öppnar sina julklappar är inte lätt. Det resulterade i att alla påsar slets upp och blev till ett stor hög . Vi spenderade en hel dag med att hitta alla bitar och bygga ihop enligt instruktionerna. 

Sällskapsspel tycker jag är viktigt. En chans att umgås med varandra och träna i att vinna och förlora. Och jag är inte snäll och brukar retas. Men i monopol junior slutade det med att min treåring försatte mig i konkurs och vann alltihop.  Så kan det gå när man inte låter barnen vinna.

Två veckor innan jul gjorde vi en upptäckt. Jag fick inte igen byxorna och nu har magen bokstavligen exploderat upp i storlek. 
Misstanke om oplanerad påskbäbis och jag vet inte om någon av oss har vant sig vid tanken ännu.
Men de andra tre är nu äldre. Till hösten börjar mellersta i skolan och vår mini är inte så liten längre. 
Eftersom vi inte skulle ha fler barn är tygblöjorna avsålda till nyfödd. Fast vi har roat oss med att skaffa nya nu. Riktigt mysigt när familjen sitter och väljer ut vilka vi ska ha ihop. Mellersta är så lycklig över att få bli storebror igen. Han vill att vi ska bli en stor familj.

Så, god fortsättning på er alla. 
Jag önskar er ett bra nytt år med nya erfarenheter och läranden ❤❤❤

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar