![]() |
| Min son. En underbar kille med stort hjärta och djupa funderingar. En inspirationskälla i mitt liv som även ger mig en möjlighet att utvecklas och lära som person. |
Det finns mycket pedagogik i vardagen. Jag vill här visa upp vad vi gör för att barnen ska stimuleras och utvecklas. Allt vi gör kommer tyvärr inte kunna läggas upp eftersom det inte finns tid till det men jag hoppas detta ändå kan ge inspiration åt andra. Vad jag gör i vardagen kan ni läsa på: http://kreativasarah.blogspot.se/
Translate
söndag 30 augusti 2015
Högkänsliga barn och deras behov av att få utvecklas in sin takt
onsdag 26 augusti 2015
Oceanen - marin lära för de små
![]() |
| Vi började med att kika på en jordglob var oceanen (eller oceanerna) finns på jorden. |
måndag 24 augusti 2015
Döden
tisdag 11 augusti 2015
Geometriska former för mindre barn
![]() |
| Färgläggning av målarbilderna vi gjort tillsammans. |
![]() |
| En clown gjord av olika former. |
![]() |
| Höna/tupp |
måndag 29 juni 2015
10 saker att göra en regning sommardag med barnen
torsdag 25 juni 2015
Kaffekopp som blomkruka -återbrukspyssel som barn kan göra
måndag 15 juni 2015
Tvångskvotering och förtryck -begränsa kvinnan mer så uppnår vi jämställdhet?
- familjer där ena jobbar dag och den andre skift
-bönder då de är bundna till årstider med skörd mm.
- ensamstående som blivit övertalade till gemensam vårdnad men pappan inte vill ta sitt ansvar och vara närvarande.
- redan ojämställda familjer där kvinnan får ta allt ansvar för pappan inte vill.
Två av situationerna handlar om att kunna fördela och lägga upp dagar så barnen får en faktiskt tillgång till sina föräldrar. Tvång där leder till att ena föräldern kommer tvingas bli frånvarande alternativt utan inkomst.
De andra två sätter utsatta kvinnor rejält i skiten . Där finns ingen tvångskvotering i denna värld som kommer gynna barnet eller kvinnans situation. Tidigare dagis och kortare tid hemma.
Eftersom dessa fyra situationer finns i vårt samhälle så anser jag att det inte handlar om jämställdhet utan att tvinga in folk i små boxar för att alla ska vara lika. Är vi inte det ska vi straffas.
Jämställdhet anser jag inte handlar om exakt lika för alla eftersom det då skulle innebära att vi skulle vara kloner av varandra. Se likadana ut , ha samma smak och intressen, bo likadant etc. Så ser inte samhället ut. Vi är alla olika personer med olika behov , förutsättningar och intressen.
Den biten märker jag nog mest av. Egen företagande kvinna på landsbygden som vill finnas för mina barn. Jag gör fyra fel enligt nuvarande jämställdhet, landsbygd och företagspolitik. (Vara kvinna, egen företagare, bo på landsbygden och finnas för mina barn)
![]() |
| Att få välja sin egna väg som passar ens egna förutsättningar och mående borde vara en rättighet. Ändå ska vi förpassas in på samma väg och vara lika. Är det inte fint och bra med olika? |
fredag 12 juni 2015
Prylhets eller empati? Vad väljer man?
Min mellersta fyller fem år nästa vecka. Han har alltid varit svår med presenter. Han anser att han har allt han behöver. Och i år blev det ännu tydligare. När jag frågade honom vad han önskar sig mest av allt så svarade han "att pappa är ledig hela dagen och hemma med mig".
Pappa jobbar kväll så de har hela dagarna tillsammans. Vilgoth får vara med sina föräldrar mycket mer än vad många andra barn får. Ändå blir hans största önskan att pappa ska vara ledig.
Jag tänkte att min man måste få veta detta . Skickar iväg ett sms och efter ett par minuter ringer han upp. Vilgoth som inte kunnat somna är vaken och får besked via telefon. Pappa kommer vara ledig på hans födelsedag ☺
Pappas chef hade inte kunnat neka eftersom det var en blivande femårings största önskan.
Det värmer mig inombords att det fortfarande finns människor som vill lyssna på barnens behov och önskningar.
Det ger hopp inför framtiden.
Och det är skönt att det finns sådana människor. För just en sådan här händelse visar barnen en väg mot att ta hänsyn till andra människors behov och önskningar. Något som är viktigt om barnen ska kunna växa upp och bli empatiska vuxna.
Så inte nog med att pappas chef bara var snäll han såg till att Vilgoth fick en utav de viktigaste presenterna och även lärdom om empati och hänsyn till andras behov.
Ett barns behov är dess anknytningspersoner, oftast föräldrarna. Det är de som ska vägleda och stötta in i vuxenvärlden. Det är dessa som genom att visa hur man beter sig lär barnen hur de ska göra.
Barnen gör inte som du säger. Barn gör som du gör. "
Och det citatet arbetar vi bla mot. Och på något sätt känns det som man lyckats.
Vår son sätter umgänget med nära och kära över saker på sin önskelista. Att finnas för varandra är viktigare än att jämföra sig med vilka leksaker andra barn har.
Nu är inte vi statussökande i prylarnas värld. Men jag kan tänka mig att om vuxna runt om anser att saker är viktigare än tid med familjen så kommer barnen också ta efter det. Och det är något som sker året runt , varje dag. Hur vi själva beter oss och vad barnen lär sig.
Jag har hellre tid med hela familjen och får barn som tar efter det än att leva i en statushets som sätter empatin mot medmänniskan i andra hand.
torsdag 4 juni 2015
Barnen lär sig om naturen och dess nytta.
![]() |
| Vilgoth plockar och äter granskott. |
![]() |
| Björklövschampo |
onsdag 27 maj 2015
Bananchokladbollar
Om man har som vi , ett barn som reagerar extremt mycket på socker. Blir sockerstinn av ingenting kan det vara kul med lite alternativ.
Nu så har han kommit på att han inte mår bra av socker. Han vill hellre ha något nyttigare. Visst säger han som andra barn att han vill ha godis och köpekakor men det slutar alltid med att han tycker att det är för sött. Och sen så vill han mp bra också istället för hur det blir när han stoppat i sig för mycket socker.
Det här är en av hans favoriter. ☺
De ger energi men utan sockerkaka 😉
Du behöver:
2 bananer (gärna övermogna )
1/2 dl kakao
1 msk äkta vaniljsocker
(1 msk kaffe om man vill)
Havregryn
Kokosflingor
Mosa bananerna med gaffel.
Blanda i kakao, vaniljsocker (och kaffe).
Blanda i havregryn tills det blir en fast massa.
Rulla bollar och rulla dem i Kokosflingor.
Låt dem gärna stå minst en timme innan servering.
fredag 22 maj 2015
Låt barn få vara barn.
En gång i tiden för länge sedan fanns det livfulla barn och lugna barn.
Det fanns blyga barn och det fanns barn som var framåt.
Det fanns barn som lärde sig prata tidigt och det fanns barn som lärde sig prata senare.
Det fanns barn som utvecklades i sin takt. Det fanns barn som ville vara nära mamma.
Alla barn var unika och alla barn utvecklades i sin takt. De var olika individer och växte upp för att sedan arbeta.
Alla hade de olika förutsättningar från början.
En gång i tiden förespråkades amning var fjärde timme.
Då fanns det mammor som följde det rådet.
Och det fanns mammor som gick på sin instinkt och ammade när barnet hade behov av det.
Det fanns närvarande pappor.
Det fanns frånvarande pappor.
En gång i tiden var barn just barn.
(Källa: min mormor och farmors berättelser )
Samhället förändrades. Kvinnifrigörelsen kom. Från början helt rimligt enligt mig. Kvinnor ville ha bra levnadsvillkor för sig och sina barn. Barnen fanns fortfarande med i bilden. Moderkänslor likaså.
Det fanns fortfarande närvarande pappor och frånvarande pappor.
(Källa: berättelser från mina föräldrar )
Samhället förändrades mer.
Nu börjar barnen ses som ett problem. Ett hinder för kvinnan. Att kvinnan kan bli gravid och få barn är ett samhälligt problem.
Barnen måste bort. Men moderkänslor finns fortfarande kvar. Närvarande pappor har ökat. Det ställer till det.
MEN alla vill sina barn det bästa.
Helt plötsligt så utvecklas inte barn i sin egna takt längre. Det sätts upp en mall , en norm som utvecklingen ska följa. Avviker barnen från den sätts det diagnoser och fel.
Det kommer påståenden.
-barn ska kunna prata rent och i meningar från två års ålder.
-barn ska kunna lämna primära anknytningspersonen vid ett års ålder
-barn får problem med tänderna om den ammas.
-barn utvecklas inte utan utbildade pedagoger.
Stackars föräldrar. I generationer har barn utvecklats i olika takt. De barn som inte lever upp till förväntningarna och följer mallarna måste utredas. Säger föräldrarna ifrån eftersom barnet utvecklas likvärdigt med hur de själva gjorde får de höra att det är genetiskt fel.
Föräldrarna blir nedtryckta och nedgraderade i sin föräldraroll. Magkänslan får de inte lita på.
Men staten löser detta. Förskola åt alla. Då kommer barnen att utvecklas på rätt sätt.
Säger du emot skickas du till logoped med din två-treåring som ännu inte talar rent och bara i kortare meningar.
Vägrar du ändå så kollas det efter diagnoser på ditt barn. Det är inte okej att vara livfull, lugn, tala för sent (tre år)eller vara för blyg eller för framåt längre.
Dessa barn kommer inte att utvecklas socialt, inte lära sig att prata och inte heller kunna sköta ett arbete.
Föräldrarna som bara vill sina barn det bästa lyssnar på hur de ska göra . Många litar på det som sägs och går emot magkänslan.
Barnen skolas in tidigt på förskola. Kvinnan är befriad!
Efterspel :
Ett gråtande barn lämnas på förskolan. Personalen intygar att ettåringen snart är glad igen.
Föräldern går därifrån med en klump i magen. Sätter sig i bilen och gråter.
Förälder och barn är ledsna och mår dåligt över situationen.
Vid två år pratar fortfarande inte barnet. Föräldrarna undrar vad som kan vara fel och söker vård. De går hos logoped och talet kommer Tack vare logopeden igång vid tre års ålder.
Barnet blir orolig. Föräldrarna blir oroliga över att barnet är orolig. De söker för det. De får rådet att de behöver egentid. Barnvakt inför helger införskaffas.
Barnet fortsätter utveckla negativt beteende. Föräldrarna har ju gjort allt de blivit råda till. Tidig förskola, logoped, barnvakt. Barnet behöver utredas.
I skolan är det ett faktum. Barnet är för oroligt och utåtagerande. Fungerar inte socialt och orkar inte koncentrera sig. Det måste bero på en diagnos. Diagnos fastställs och föräldrarna kan slappna av igen.
Hur kommer barnet klara av vuxenlivet?
Det återstår att se i framtiden.
(Källa: egna iakttagelser )
Funderingar
Vad hände egentligen?
En gång i tiden växte barn upp och drev samhället framåt som vuxna.
När blev barns olika utvecklingstakt ett problem?
Varför ökar diagnoserna?
Är det bra att skilja barn från sin primära anknytningsperson så tidigt som möjligt?
Dessa tankar har jag skrivit om tidigare här.
Egna erfarenheter
Jag har haft möjlighet att kunna följa olika barn parallellt.
Mina egna med andras.
De ville remissa oss till logoped med sonen när han var två år. Han talade bara i två till treordsmeningar och inte heller rent.
Vi sa nej till det.
Han började prata bättre samtidigt som de som fått remiss och åkt.
Märkligt!
Han började också prata i samma ålder som många förskolebarn.
Märkligt!
När han visat oro har vi ägnat mer tid åt honom.
Parallellt med de som lyssnat på råd om vuxen egentid för att lösa liknande situation.
Vår son blir lugnare men inte den som skuffen bort från sina primära anknytningspersonen.
Märkligt! Där blev något fel. Det skulle ju bli tvärtom.
Vår son får ta stegen när han vågar. Andra pusha framåt.
Vår son sätter ord på det han känner och förklarar vad som är fel. Andra föräldrar hävdar trots och irriterar sig på att barnet inte kan berätta vad det är.
Undrar varför!
Vem vinner
Det är uppenbarligen en tävling.
Enligt politikerna vinner jämställdheten på detta.
Kvinnor ska inte välja barnen framför karriär och det här är ett sätt att styra dem på.
I mina ögon är det inte jämställdhet. Inte heller Kvinnifrigörelse.
Där är vi den dagen det är okej att få välja det man mår bra av och vill.
Så vem är vinnaren. Inte mannen , inte kvinnan. Absolut inte barnen. Vad sägs om statens ekonomi ? Då tror jag vi berör vad det handlar om.
Min slutsats
Det är obegripligt att man inte vågar lita på sin magkänsla.
Att man som förälder inte vågar lita på sin egna förmåga och instinkt.
Pratade alla rent när du gick i första klass?
De som inte gjorde det. Lärde de sig prata som vuxna?
Det är ändå en av de stora problemen med dagens småbarn. Och det måste grunda sig i att de flesta vuxna idag inte pratar rent , eller hur?
Gå in på HFN:s blogg så ser ni fler som går mot normen i samhället.
Texten ovan är skriven utifrån mina tankar och funderingar. Jag är uppvuxen i en familj där man prioriterat barn och familj och fått återberättat av far och morföräldrar om deras uppväxt. Mina slutsatser har tagits genom samtal jag haft med dem , mina föräldrar, folk runt om mig och det jag läser mig till.
onsdag 20 maj 2015
Frökex -recept
På eftermiddagen fick Vilgoth göra frökex med apelsin och äpplesmak.
2dl havregryn
1 dl kruskakli
1/2 dl dinkelflingor
1/2 dl krossade linfrön
1/2 dl solros kärnor
1dl olja
2 1/2 dl kokhett vatten
Linfrön, solrosfrön och sesamfrön.
![]() |
| Börja med att blanda de torra ingredienserna. Slå över hett vatten. Ha i olja och eventuellt spån. Låt gärna stå och svälla. Vi brukar låta den stå mellan 1/2-1 timme. |
![]() |
| Dags att kavla ut smeten. Bred ut den på bakplåtspapper. Lägg ett till bakplåtspapper ovanpå och kavla ut jämnt och tunt. Strö över garneringen. Förskär kexen så det bildas ett rutmönster. Sedan är det bara att stoppa in i ugnen. |
![]() |
| När kexen är klara låter du dem svalna. Sedan är det bara att bryta isär dem. |
måndag 18 maj 2015
Hemmapedagogik, en mall för att lyckas!
- Dokumentera dagen. Allt från lek hemma själv eller med syskon, lekparkslek, matlagning, bakning, sagostund, sångstund, pyssel. Ja allt du gör med barnen.
- Sätt dig och sammanfatta det i olika punkter. Tex bakning, städning, pyssel. Vad gjorde ni? Hur gjorde ni?
- Plocka fram vad barnet utvecklas och lär sig i. Tex, finmotorik med pärlplattor, hantera en sax, måtta och räkna vid bakning, socialt samspel med andra barn.
- Sätt en snittsig rubrik på varje del. Gärna något som låter pedagogiskt riktigt. Tex "socialt samspel"(lek med andra eller syskon) ,"Naturlära"(skogspromenad), "Matematik" (Suttit och målat i färger i olika former, trianglar, cirklar).
FÖRSKOLUPPRORET- Framtiden börjar i FÖRskolan!
- Erfarenheten av förskolan och dess negativa påverkan.
- Vår livssituation gör det möjligt.
- Stora barngrupper
- Barn som glöms bort då pedagogerna inte hinner med att komma ihåg alla. (Min äldsta berättar för mig hur hon har blivit sittande kvar ensam inne eftersom de bara fick komma och klä på sig för utelek när deras namn ropades upp. Hennes ropades inte upp)
- Höga ljudnivåer
- Möjligheten för barn att avsluta det dem påbörjat uteblir. ( Det är ingen idé att påbörja något för det hinner ändå inte bli färdigt)
- Möjlighet att få reda ut bråk, förstå varför och bli sams hinns inte med. (den sociala biten med samspel blir lidande)
- Att få hjälp av vuxen är svårt. (De verkar inte vilja höra vad man menar och säger att de inte har tid)
- Egna intresseområden trycks undan. Det finns inte tid till att stimulera det enskilda barnet på den nivån och i det intresse barnet har och befinner sig i vad gällande utveckling.






















