Translate

måndag 27 april 2015

Mycket som snurrar i ditt barns huvud?

Avslappning för barn. Ja , det kan behövas. Ibland går de upp i varv och vet inte hur de ska hantera det.  Har de dessutom känslor och funderingar som snurrar runt i huvudet på dem kan det bli ännu jobbigare.  Vi vuxna kan uppleva barnen som oroliga, stökiga, inåtvända, utåtagerande. Det tycker VI är jobbigt. Vi tänker då : varför lyssnar inte barnet på mig? Är det så svårt att förstå vad jag säger?
Vi kan bli irriterade och hamna i en ond spiral av tjat och skäll mot barnet.
Om vi upplever detta hur upplever då barnet som bär alla känslor och funderingar och som dessutom får skäll för att den inte kan hantera sina känslor eller förstå vad den känner?
Vad händer om ni försöker hjälpa barnet ner i varv? Om ni försöker förstå vad det är för känslor och hjälper till att sätta ord på dem?
Jo, barnet kommer lugna sig.
Men det är inte så enkelt alla gånger. Barn är som vi vuxna , olika. En del stänger inne sina jobbiga känslor och försöker avleda sig själva att känna. Andra öppna och kan tala på  en gång.  Och som vanligt ett spann där emellan.
Här hemma har vi ett av barnen som behöver hjälp att slappna av och långa pratstunder innan han får fram det han känner. Vi brukar lyssna på avslappning- berättelserna . Ibland blir han glad och ibland ledsen över samma berättelser. Det som sker är att han går ner i varv och slappnar av. När han sänkt garden för att hålla tillbaka känslorna brister det och allt kommer ut.
Som tex, han var helt upp åt väggarna här hemma och vände lekrummet upp och ner. Vid nattning lyssnade han och jag på katten Chilla . Efter halva berättelsen ville han sluta ligga och lyssna,  han tyckte det blev för ledsamt. Igår var den kul. Vi lyssnade i alla fall klart och han låg och smågrät. Jag talade om att dessa ledsna känslor är okej och de måste få komma fram. Då berättade han att han saknar pappa. Han saknar pappa så mycket att det gör ont att andas. Och då blir han arg på mig (mamma) och det vill han inte vara för han vet att det inte är mitt fel att pappa jobbar.
Pappan jobbar kväll så de har mycket tid ihop men det är ändå jobbigt för honom när pappa ska åka och har åkt.
Vi låg och pratade om det och att det är okej att sakna pappa, han får sakna pappa och han får vara arg på mig.
När han gråtit ut kom nästa sak för honom. Hur ska han fixa ordning lekrummet?  Han vet att jag pga min nackskada har svårt att städa.
Det ansvaret plockade jag bort från hans axlar, för vi får hjälpas åt imorgon när pappa är hemma  sa jag till honom.
Han kunde sedan somna lugnt och utan oro i kroppen.
Ibland är det så att man har jobbiga känslor som man inte vill släppa fram. Det spelar ingen roll om du är vuxen eller om du är ett barn. Ibland behöver du hjälp att hantera det. Det finns många sätt eftersom vi alla är olika individer.  Det här som jag har skrivit är bara ett exempel  på hur vi gör. Värt att testa om man har ett barn som har svårt att samla sig tillräckligt för att våga släppa fram de äkta känslorna.

vi arbetar också med känslokort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar