Translate

onsdag 30 september 2015

Behovet att få ha tråkigt och den livsviktiga leken.

En dag hemma. En dag då man kan ta det lugnt. En dag då jag bara har lite pyssel i bakhuvudet ifall barnen vill och en tanke om att ta oss ut i skogen för att samla tallkottar.

Men min planering blev inte som så.
Efter frukosten ville sonen träna på att räkna. Sifferkort, färglägg rätt antal och lite addition. Så vi satt med det ett tag medans minsta roade sig själv. Hon gillar att få sitta i lugn och ro för sig själv och leka.

Min planering efter att deras pappa hade åkt till jobbet på eftermiddagen var att ta oss ut i skogen och samla tallkottar. Börja lite smått med halloweenpyssel.
Men så blev det inte.
Barnen började leka. De var inte intresserade av oss vuxna så vi passade på att städa och vika tvätt i lugn och ro.
De fortsatte leka. Deras pappa sa hejdå till dem och åkte till jobbet.
Och de fortsatte sin lek.

Jag satte igång lite degar för att baka bröd istället.
I väntan på att det skulle jäsa upp satte jag mig med Facebook. I flödet dök då detta upp. Det handlade om barnens livsviktiga lek. Om behovet av att få leka färdigt.  Att få gå in i sin egna värld.
Och var det inte just det som mina barn gjorde. Lekte ohämmat, fritt och utan stopptid?
Jag lade om all min planering denna dag då magkänslan sa  åt mig att låta dem leka.
Samla kottar kan vi göra en annan dag.

Varför ska barnen aktiveras varje minut på dygnet? Mina barn lekte från 10:30 till ca 16:00 helt själva. Det ändå de gjorde under tidens gång var att fråga efter frukt de kunde ha till mat i sin lek.
Inte hade de tråkigt när jag bakade bröd den dagen. De var inte äns medvetna om det.

Och själva leken den dagen började faktiskt med att jag ville få vila en stund och pappan ville få vakna till liv med sitt kaffe. Det tråkiga som uppstod fixade de med egen fantasi.
Var inte rädda för att låta barnen ha tråkigt och kräv er tid till att få ta det lite lugn. Det skapar kreativitet och stimulerar fantasin hos barnen då de får tänka till själva. Antingen får de tycka att det är tråkigt en stund eller så klarar de av den tråkiga stunden själva. I regel tar de tag i sin egna situation och fixar något kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar