Translate

tisdag 15 september 2015

Boken om mig.

Boken om mig


Jag har satt ihop en liten variant av häfte med en bok som fokuserar på vem barnet är. Vad barnet gillar och hur barnet ser på sin familjesituation.
Jag har fått hjälp av Vilgoth 5 år som kom med förslagen på hur man vet vem man är.

Här nedan finns våra bilder. Förhoppningsvis går de att skriva ut. Jag kunde tyvärr inte lägga in dem som PDF-filer men om någon är intresserad av att få det så kan ni skicka ett mail till: fjantarna@gmail.com

Annars kan ni säkert sätta ihop ett eget häfte med det ni anser är viktigt när det handlar om just "mig". Vi gjorde våra sidor i paint. 


Framsida
Skriv namn och sätt ett kort på barnet
Man kan ha fler favoritfärger.
Här målar man dem samt berättar med antingen bild eller ord om sin favoritberättelse. Kanske både och. En bok, saga, berättelse som man tycker är bra.
Det är bra att inse vad man är bra på. Det kan vara något enkelt som barnen är stolta över att de kan.
Någon maträtt. Det kan finnas många som man tycker är goda.
Vem är jag ? Hur ser jag ut?
Och vad tycker jag är kul?
En familj kan se så olika ut. I barnens värld är det ofta de som är närmast dem. Vänner, mamma, pappa, syskon, far- och morföräldrar, husdjur. Vad ser barnet som familj? Rutorna kanske är för många eller så är de för få.
Jag har medvetet valt att inte markera ut familjemedlemmar i rutorna då det kan finnas frånvarande föräldrar och släktingar.
Den här biten tycker jag är viktig. När mår man bra. Vilka känslor har man då och i vilka situationer. Barnet får fokusera på hur och när man mår bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar