Translate

torsdag 10 september 2015

Ugglor av toarullar

Att göra ugglor av toarullar. Det är något barn från 4-5 år klarar av själva. De ska bara titta och följa instruktionerna så får man fram en uggla.
De mindre klarar också av det med lite hjälp.

Det du behöver:
Ett gäng med tomma toarullar
Färg och penslar
Ögon, egengjorda eller köpta
Färgat papper
Lim 
Sax

I vårt fall även en gammal bräda, snöre och limpistol. Men hur man vill sätta ugglorna är upp till var och en.
Börja med att måla toarullarna. Begränsa er till 2-4 färger så blir det inte så rörigt i färgläggandet.
Det är bara att kladda på färgen på toarullarna. Det är något även de minsta klarar av att göra. 
Sen blir det lite väntetid tills det har torkat. Jag brukar dela upp det på två dagar och att man fortsätter i måleriets tecken när rullarna är klara.
Ögon, näbbar och vingar.
Jag valde att göra ögon själv på vitt papper och måla dit de olika uttrycken med svart tusch. Ledsen, trött, förvånad, ja de varianter man kan komma på. Det går självklart att köpa färdiga ögon. För ett par år sedan, innan Matilda föddes, hade vi självlysande ögon som vi satte på ugglorna.
Näbbar klipper man ut ur färgad kartong. Vik det dubbelt och klipp en trekant med kortsidan i vikningen.
Vingarna ritade jag upp en kamliknande figur  som vi klippte ut. Man kan sätta fjädrar eller klippa ut andra varianter av vingar om man vill.
Nu när detaljerna är förberedda och toarullarna har torkat är det dags att sätta ihop våra ugglor.
Här har jag satt ihop en liten beskrivning på hur man gör:
  1. Toarullen uppifrån
  2. Vik ner kanten på ena halvan.
  3. vik ner kanten på andra halvan. Nu kommer det bli plant i mitten och två öron som sticker upp på sidorna.
  4. Klistra fast ögon och näbb.
  5. Vingarna valde jag att vika på mitten för att markera ut mitten. Där i den vikta linjen limmade vi och tryckte fast vingen på ryggen.
  6. Ugglan är färdig!

Barnen tyckte det var kul att kunna göra så mycket på egen hand och få fram en så tydlig uggla.
Jag valde att ta en gammal bräda och fästa ett snöra på kortsidorna. Sedan limmade jag fast barnens ugglor med limpistol på brädan. Nu pryder den en vägg här hemma, en egen liten ugglehylla.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar