Translate

måndag 26 oktober 2015

Matematik, fortsätt mönstret

Jag tänkte dela med mig av en matematikövning.
Att fortsätta det påbörjade mönstret.
Jag ritar mina för hand. Men man kan förbereda på dator och skriva ut om man vill.  Det jag vill visa att det är väldigt enkelt att träna logisk ordningsföljd och bli förberedd inom matematik. 

Bilden överst är femåringens övning. Mindre bilder,  lite mer avancerad ordningsföljd och även att rita dit formerna som saknas. 

Den nedre är treåringens övning. Större former och enklare ordningsföljd med enbart två färger.
Det är din egna fantasi som sätter gränser för hur mönstret ska se ut. 
Följ ditt barn och anpassa efter hur avancerat den behöver.  
Min treåring satt jag och hjälpte och diskuterade vilken ordning färgerna skulle vara.
Femåring var mer självgående.
Vi ritade även en stencil till honom där han ska lägga till både former och färger i formerna. Men sen orkade han inte göra den idag så den får ligga och vänta tills han åter vill.
Barnen tyckte att det var kul och får tänka till lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar