Translate

onsdag 28 oktober 2015

Skattjakt - gör en egen skattkista

Skattjakt,  oavsett om det är till kalas eller för skojs skull för att bryta vardagen är det kul. Och har man gjort kistan en gång så finns den där,  redo att användas igen.

Jag har använt mig av:
En större pappkartong
Maskeringstejp
Färger 
Piprensare
Tyg 
Lim

Mer avancerat behöver det inte vara. Det är bara tid man behöver lägga mycket av.

Men en skattkista utan guld och silver fungerar inte.
Jag plockade in lite stenar i olika storlekar som Jag målade med guld och silverfärg.

Om man gör som mig och plockar fram pappkartongen och glömmer av den och om man dessutom har nyfikna busiga barn kan den behövas stadgas upp. 
Jag löste det genom att tejpa med maskeringstejp. Passade även på att förstärka kanterna på den.

Att jag valt maskeringstejp är för att den är enkel att måla på.
Jag målade hela kartongen, bådeinvändigt och utvändigt.
När färgen torkat är det dags för lite utsmyckning. Jag tog smal maskeringstejp och tejpade dit stålet som går runt kistan. Detta målade jag sedan gult.


Insidan klädde jag med tyg. Jag hade ett tjockare guldtyg liggande som jag klippte till och limmade fast invändigt. 
Gångjärnen. 
Kistans lock måste sitta fast men ändå kunna öppnas och stängas. 
Har försökt få bild här hur jag gjort men känner att det är svårt att få den rättvis. 
Jag punktar upp steg för steg och hoppas det blir begripligt. 

1. När locket sitter på gör jag hål på ena långsidan. Ett hål som går igenom lockets kant och undre delen. Sedan ett som bara går igenom undre delen strax under där lockets kant slutar.

2. Tyget på insidan viker jag ner så jag kan dölja  inre delen av gångjärnet sedan. 

3. Jag trädde piprensaren igenom hålen. Bindningen ska hamna på insidan. 
Jag virade ihop ändarna på piprensaren så den bildade en ring genom skattkistans baksida och håller ihop kartong och lock.

4. Tyget limmade jag sedan fast över piprensarens bindning för att dölja den.

Jag gjorde tre sådana fogningar. 


Nu hade jag bara nyckelhålet kvar. Den målade jag dit.
Skattkistan är klar !

Men för att hitta en skatt behöver man en karta.
Jag målade upp en del utav gården och kopierade upp den. Ifall jag själv gör något fel kan jag då bara ta en ny.

För att få känslan av en gammal karta knycklade jag först ihop pappret. Sedan målade jag med te.
Bara att låta den torka och rita dit skattjaktsbeskrivningen.

Kartan kan vara en enkel skiss över en gård, hus, lägenhet,  rum etc. Ni målar det som passar er.
En färdig skattkista med guld och silver i. Det är bara att fylla upp med det man vill. Kalaspåsar, presenter,  godis. Ni avgör själva innehållet. 

Lycka till! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar