Translate

torsdag 29 oktober 2015

Skattjakt för att stärka banden med samarbete

Jag har tidigare gjort en skattkista . Nu på höstlovet använde jag den till att låta syskonen få träna på att samarbeta och dela mellan sig.

Jag gjorde lite olika kartor som löste av varandra och placerade ut på gården. Barnen fick sedan hjälpas åt att tyda och leta efter dem.
Från en punkt till en annan. Vänta in och kunna diskutera med varandra trots att de inte är i samma ålder.
Att kunna ta hänsyn till varandras begränsningar och istället hjälpa.
Minsta på snart tre år kan inte springa lika fort som de andra. Men de tog det i hennes takt.
Alla hjälptes åt att tyda och bära kartorna.  
När de nådde målet där skatten var hade de bara ficklampor att lysa med då det var lite mörkare där.
Det var faktiskt yngsta som hittade själva kistan.
De hade testat vem som orkade bära den och det blev den äldsta.
De var väldigt nöjda när de funnit skatten.
Väl inne var det dags att gå igenom skatten.
Först blev det lite hetsigt men det lugnade ner sig efter en stund. De upptäckte att de inte behövde kriga om "bytet".
Att jag valde att ordna denna skattjakt nu under höstlovet var för att jag vill binda ihop syskonbanden lite mer när det var ledigt från skolan. Det är lätt att syskon blir irriterade på varandra och börjar bråka när de helt plötsligt ska tillbringa mycket tid ihop. 
Med detta fick de göra något kul tillsammans där alla kunde tillföra något.

Det blev en filmdag med godis av deras skattjakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar